Zánět sedacího nervu: Proč se nepřestat hýbat, i když nás chytí ischias?

Zdieľaj
0
| Martina Remšíková |

(Zdroj foto: AdobeStock.com)

Sedací nerv je nejtlustší nerv v našem těle. Proto se nemůžeme divit, že tak hrozně bolí.

Zánět sedacího nervu se ohlašuje silnou bolestí, která vystřeluje od zad až do prstů na noze.

Jak vzniká zánět sedacího nervu?

Které cviky pomáhají?

Co platí na zánět sedacího nervu v těhotenství?

Jak vzniká ischias

Zánět sedacího nervu vzniká při dlouhodobém tlaku a dráždění kořene sedacího svalu. Tento sval se nachází blízko zad a dráždit ho můžeme různými způsoby:

  • nesprávným držením těla,
  • špatnou polohou ve spánku,
  • sedavým životem,
  • nadměrnou a neustálou fyzickou zátěží.

Zánět sedacího nervu si přivodíme také tehdy, když nás „sekne“ v zádech. To se stává i u jednoduchých pohybů, jako například při otáčení se v posteli.

Zánět se často objevuje i po úrazech. Ve velmi výjimečných případech může na sedací nerv tlačit nádor.

Zdroj foto: AdobeStock.com

Jak se projevuje ischias

Typická je intenzivní bolest, která se šíří od zad, přes nohu, až po chodidlo. Bolest může být bodavá, pálivá nebo pulzující a zpravidla se zhoršuje při fyzické aktivitě. Můžete zažívat i pocity mravenčení, svědění a znecitlivení v postižené oblasti. Bolest je intenzivnější při předklonu, kašli a dlouhém stání.

Úlevu vám přinese poloha na boku, či stočení do klubíčka (buď na jednu, nebo druhou stranu). V těžších případech zánět oslabí nohy tak, že se vám budou doslova podlamovat kolena.

Příčiny zánětu sedacího nervu

Jak potvrzuje fyzioterapeutka Mgr. Andrea Chrenková, název ischias se vztahuje k bolesti, která má původ v zádech, i když my ji pociťujeme v sedacím nervu. Bolest se potom dále šíří po zadní straně stehna, bérce, někdy pokračuje až do prstů na noze.

Bolest, kterou cítíme je, důsledkem zatlačení (komprese) sedacího nervu. U mladších lidí se jedná hlavně o spojitost s vysunutou plotýnkou, u starších lidí může být příčinou i kostní výrostek.

Dalšími příčinami mohou být:

  • degenerace plotýnky,
  • artritické změny,
  • nepřiměřený tah v oblasti,
  • nedokrvení (ischémie),
  • úraz.

Všechny tyto příčiny vedou k poruchám metabolizmu nervového kořene. Tato porucha vyvolá tzv. „sterilní zánět“, který je pouze v místě poškození, a proto ho nenajdeme v krvi.

Jak dlouho trvá zánět

Je to velmi individuální, hodně záleží i na tom, jak rychle umíme uvolnit nervový kořen. Akutní zánět může trvat 1 týden3 měsíce, podle terapeutického přístupu.

Fyzioterapeutka Andrea Chrenková však varuje, že zůstat pouze v klidubrát léky, které vám předepíše lékař, je pro další postup hojení přímo nebezpečné.

Pohyb je důležitý, aby vám neatrofovalo svalstvo. Když zánět odezní, budete už připravení na normální chůzi.

Jaké léky a cviky se doporučují při ischiasu?

Klíčem k odstranění bolesti je zjištění příčiny stlačení nervu, což znamená, že nesmíme léčit pouze symptomy. Při akutním stavu vám lékař předepíše léky proti zánětu, případně otoku, ale tuto terapii musíte kombinovat s pohybovým režimem.

Zde jsou zásady:

  1. Měňte polohu vleže co nejčastěji. Nejlepší je úlevová poloha, s vypodložením kolen, resp. stabilizační poloha (na boku, na zádech).
  2. Podsedejte si skrz bokyruky. Pokud se postavíte, na chvíli zůstaňte v této poloze (s napnutými rukami).
  3. Hned se snažte dostat do stojechůze.
  4. Ideální je chůdze se dvěma francozskými berlemi.
  5. Vyhýbejte se dlouhodobému sezení, které irituje nerv.

Jak správně masírovat sedací nerv a jak často?

Sedací nerv nemasírujeme tak, jako při běžné masáži. Vyhýbáme se i natahování bolavého nervu. Spousta lidí si myslí, že jim pomůže strečink hamstringových svalů, ale opak je pravdou – zvyšuje se citlivostdráždění nervu.

Je potřeba používat nedráždicí (neiritující) pohybový vzorec, aby se nerv klouzalpohyboval, ne napínal. Toto cvičení nazýváme nervový flossing. Cílem je, abychom nerv tahali pouze na jednom konci, a na druhém ho uvolňovali.

Zdroj foto: AdobeStock.com

Zánět sedacího nervu v těhotenství

Před těhotenstvím jste věděli, že se s vaším tělem budou dít neobyčejné změny, ale na všechno se připravit nedá. Mnoho žen bolí záda během celého těhotenství, což se „vyřeší“ až porodem. I když je tato situace nová, zkuste se na ni co nejlépe připravit. Co to znamená?

Ischias většinou není vyvolaný těhotenstvím

Pokud patříte k ženám, které během těhotenství trápí zánět sedacího svalu, obvykle je to kvůli zvýšení tělesné hmotnosti, či většímu zadržování tekutin. Tehdy vzniká tlak na sedací nerv, který prochází skrz pánev.

Kromě toho se dítě vyvíjí a roste, čímž se zvětšuje děloha a ta může též tlačit na sedací nerv (v dolní části zad). Navíc rostoucí břicho posune vaše těžisko dopředu, takže na sedací sval a pánevní oblast je vyvíjený tlak, který může přiškrtit sedací nerv.

Zánět sedacího nervu se nejčastěji vyskytuje během třetího trimestru těhotenství, když přibíráte vy, tak i vaše dítě. Miminko se tehdy začne přesouvat do správné polohy pro porod, ale hlavičkou může tlačit na nerv, což vyvolá bodavou bolest v zádech a nohách.

Většina žen zpozoruje bolest pouze na jedné straně, není však vyloučené, že ji pocítíte v obou nohách. Bolest může být konstantní nebo přerušovaná, což závisí od tlaku na sedací nerv. Obyčejně zmizí až po porodě.

Prevence pro těhotné ženy

  1. Na místo, kde cítíte bolest, v malých dávkách nanášejte teplý krém. Bolest by se měla zmírnit.
  2. Pokud můžete, udělejte si krátkou přestávku a lehněte si na pohodlnou postel, či pohovku.
  3. Snažte se spát na boku, ve kterém necítíte bolest.
  4. Pro větší pohodlí během spánku, používejte pevnou matraci, která dá zádům dostatečnou oporu. Mezi nohy si umístěte těhotenský polštář, který udržuje pánev ve správné poloze, čímž se vyhnete tlaku na sedací nerv.
  5. Plavání uvolňuje tlak na sedací nerv vzhledem k tomu, že vztlak vody dočasně uleví zádům od hmotnosti těla.
  6. Skvělou pomůckou jsou také Kegelovy cviky, kterými si posilníme svaly pánevního dna a zmírníme bolesti.

Další možnosti, jak se vyrovnat s bolestí

Akupunktura, či prenatální masáž – i toto vám pomůže uvolnit svaly, které tlačí na sedací nerv. Masáž vždy absolvujte pouze u vyškoleného odborníka, který má licenci na vykonávání prenatální masáže.

Pokuste se též pomalu snižovat tělesnou hmotnost, protože právě prudké nabírání na váze mohlo vyvolat nepřiměřený tlak na sedací nerv.

Zdravá žena, která měla před těhotenstvím normální hmotnost, by měla během prvního trimestru těhotenství přibrat přibližně 1 kg, během druhého trimestrudalší 4 kg a celkový váhový přírůstek by neměl přesáhnout 14 kg.

Pokud je bolest nesnesitelná, promluvte si o tom se svým lékařem. Může vám předepsat také léky proti bolesti, které budou zároveň bezpečné i pro vaše dítě.

Důležité shrnutí od fyzioterapeutky:

  • Nejprve je potřeba správně diagnostikovat příčinu utláčení sedacího nervu a důsledně užívat léky, jak to doporučil lékař.
  • Vyhledejte erudovaného a zkušeného rehabilitačního pracovníka, aby byla okamžitě zahájená pohybová terapie.
  • Každý zánět sedacího nervu je individuální, proto neexistuje jedna terapeutická šablona pro všechny pacienty (klienty).
  • Absolutně klidový režim je velkou chybou. Napříč tomu, že cítíte bolest, musíte sa i hýbat.
  • Nezkoušejte cvičení, které najdete na internetu bez dohledu odborníka (fyzioterapeuta).

Moudrost na závěr:

„Vzorec nemoci nebo zranění, které nás ovlivňují, nikdy není dílem náhody. Vždy se jedná o projev stresu, či napětí, kterému jsme byli vystavení, o odezvu na všechno z našeho prostředí a chování.“  CalvinWells, Bones, Bodies and Disease

Za spolupráci děkujeme: Mgr. Andrea Chrenková dipl. fyz., rehabilitační pracovník s 30letými zkušenostmi s diagnózami pohybového aparátu. Konatelka „Pracoviska liečebnej rehabilitácie“ v Trenčíně, www.fyziotn.sk, bývalá pacientka s hernií disku a zánětem sedacího nervu.

Napsat komentář

Registrace