Celozrnné obilniny – ty zdravější obilniny

Zdieľaj
0
| Monika Hodasová |

(Zdroj foto: Shutterstock.com)

Obilniny jsou dnes opět ve velké oblibě a to je dobře. Ve špajzu běžného člověka je najdete v mouce, chlebu, vločkách nebo těstovinách.

Zatím však velmi malé procento populace ukrývá ve svých potravinových zásobách celozrnné obilniny. Ale právě takové obilniny jedli naši předci. Byla to pro ně potrava „číslo jedna“.

“Brynzové halušky jako slovenské národní jídlo je jeden velký omyl. Národním jídlem byly jednoznačně kaše – pohanková, ječmenná, z prosa. Servírovaly se nasladko i naslano a byly i obřadovými rituálními jídly“, říká etnologička Katarína Nádaská v jednom rozhovoru.

Je to pochopitelné. Zkuste si představit člověka z “dolní země”, jak cestuje na Liptov, aby si koupil brynzu. Ovce se chovali (a dodnes chovají) pouze v některých regiónech. A ledničky nebyly. K brynzovým haluškám jste se dostaly pouze na návštěvě.

Proč konzumovat celozrnné obilniny?

Energie

Celozrnné obilniny představují komplexní zdroj sacharidů, tj. energie pro naše tělo a mysl. Pokud chcete získat pro svoje tělo víc energie, rozhodně sáhněte po těchto královských potravinách. Celozrnné obilniny neobsahují žádný cholesterol, většina z nich ani lepek.

Minerály, vitamíny, bílkoviny, vláknina

Produkty vytvořené z bílé mouky jsou zbavené otrubklíček, ve kterých jsou právě obsažené všechny důležité minerály, vitamíny, bílkoviny, vláknina, či sacharidy. Pouze celé zrno vám zaručí přísun všech zmíněných živin.

Nezvyšují hladinu cukru

Dalším důvodem, proč preferovat celozrnné obilniny (např. před chlebem, či moukou), je jejich nízký glykemický index a také to, že patří ke složitým cukrům. Ty se uvolňují do krve postupně a nezpůsobují tak výkyvy hladiny cukru v krvi, což znamená, že nejsme rychle hladní. Zdravý organizmus tráví obilí pomalu a bez velké námahy.

Zdroj foto: Shutterstock.com

Zdravá slezina, zdravý žaludek

Z pohledu čínské medicíny mají obilniny přirozeně sladkou chuť. Díky této chuti vyživují slezinu a žaludek – orgány zabezpečující trávicí proces. Kromě toho přirozeně sladká chuť zabezpečí, že se sníží chuť na extrémně sladkou chuť (různé sladkosti), což má pozitivní vliv na celkové zdraví. V Číně se říká, že pokud vám nefunguje trávení, můžete očekávat tisíce nemocí. Mimo jiné je obilí z pohledu čínské medicíny neutrálního charakteru, jinými slovy – vyživuje rovnoměrně jinjang.

Přirozený detox

Obilniny a zelenina mají ve vařeném stavu zvláštní schopnost – vylučují z těla jedovaté látky. Ty se hromadí v těle kvůli nedostatku pohybu, nesprávné stravovací návyky, či emocionální zátěž.

Zdravá dieta

Pokud potřebujete zhubnout o pár kil, nemusíte dělat nic jiné, pouze si přidat do jídelníčku celé zrno. To se postará o menší číslo vašich kalhot. Pokud zkombinujete na svém talíři celozrnné obilniny, luštěniny a oříšky, získáte všechny aminokyseliny, které by vám poskytlo maso.

Jak správně vařit celozrnné obilniny:

  1. Každou obilninu umyjeme studenou vodou, ideálně 3x. Pokud vyplavají na povrch špatné zrna, případně kamínky, tak je odstraníme.
  2. Obilniny na pár hodin namočíme. Namáčení ulehčuje trávení a zvyšuje nutriční hodnotu obilnin. Potravina se díky tomu „probere k životu“, čímž se uvolní do jídla všechny potřebné živiny.
  3. Obilninu vaříme na mírném ohni, bez přísad.
  4. Když začne obilnina vřít, zbíráme pěnu, která se tvoří na povrchu. Tuto pěnu vyhazujeme. V případě, že máte obilninu v BIO kvalitě, můžete tento proces vynechat.
  5. Po zavření přidáme špetku soli.
  6. Když se obilnina otevře, zrno je prasknuté po celé délce. Obilnina je tehdy dobře uvařená.

Zdroj foto: Shutterstock.com

S čím konzumovat celozrnné obilniny?

Dělená strava by měla být jedním ze základních pilířů zdravého stravování. To platí také u obilnin.

Nejčastější chyba, kterou lidé dělají?

Kombinují sacharidy s živočišnými bílkovinami – chleba se šunkou, rýže s masem, těstoviny se sýrem a jiné. Následně mohou vzniknout různé trávicí těžkosti.

  • Nesprávné kombinace – s masem, mléčnými výrobky, vajíčky, cukrem.
  • Správné kombinace – se zeleninou, s rostlinnými bílkovinami (luštěniny), s tukem (oříšky, semínka).

Druhy obilnin

Dnes je na trhu velký výběr obilných zrn. Koupit si můžete bezlepkové, či lepkové. Stručně vám představíme pár z nich.

Quinoa

Drobné kulaté zrna, které připomínají jáhly, jsou semeny rostliny chenopodiumquinoa. Tato 6tisíc let známá obilnina pochází z Jižní Ameriky, do Evropy však zavítala až v 19. století. Staří Inkové ji nazývali „matka zrn“ a považovali ji za posvátnou.

Quinoa neobsahuje lepek, takže ji mohou směle konzumovat i celiatici. Je bohatým zdrojem vápníku, železa, fosforu, B-vitamínů a vitamínu E. Na bílkoviny je z obilnin nejbohatší právě quinoa.

Jáhly

Jáhly patřily k obilninám, které jedli naši předkové běžně, dokud nepřišla na trh rýže. Jáhly jsou proso bez slupek, má žlutou barvu a je příjemně sladké.

Jako jedna z mála obilnin, jáhly mají zásadní vliv na organizmus. Jáhly jsou bez lepku, mají hřejivé účinky na tělo, posilňují slezinužaludek. Jáhly mají močopudné účinky a dokážou „vytahovat“ vlhkost z těla. Jáhlová kaše je nejlepším tipem na snídani.

Pohanka

Původně byla označovaná jako potravina chudých, dnes patří mezi nejvyhledávanější zrna. Její zrna vypadají jako malé oříšky, prodává se loupaná nebo neloupaná. Má sladko-hořkou chuť.

Pohanka má hřejivé účinky na organizmus. Je bohatým zdrojem vitamínů skupiny Bminerálů (především hořčík, mangan, měďfosfor). Obsahuje vzácný vitamín P (rutin) a množství antioxidantů.

Pohanka neobsahuje lepek. Z orgánů podporuje především srdce a tenké střevo.

Zdroj foto: Shutterstock.com

Amarant

Amarant pochází z Jižní Ameriky, kde ho poznali už před 8tisíci lety. U nás není velmi známy, ale za svoje složení si zaslouží popřední příčku mezi obilninami.

Amarant má chladivé účinky na tělo a hořkou chuť. Toto zrno by měli upřednostňovat především ženy v těhotenství, či kojící matky vzhledem k tomu, že je velmi bohatý na živiny. Najdete v něm cennou esenciální aminokyselinu – lysin, který podporuje tvorbu mozkových buněk. Ani amarant neobsahuje lepek.

Špalda

Špalda je u nás už poměrně známá. Jedná se o zdravější formu šlechtěné pšenice, s vyšším obsahem minerálůbílkovin. Zrno špaldy má podlouhlý tvar a krásnou zlatavou barvu.

Špalda má hřejivé účinky na organizmus a sladkou chuť. Posilňuje hlavně játražlučník. Obsahuje sice lepek, celiatici ji však obyčejně dokážou tolerovat bez vedlejších účinků. Ve špaldě najdete riboflavin (vitamín B2), magnézium, niacin, tiamin, měď, hořčík, zinekželezo.

Článek „Celozrnné obilniny – ty zdravější obilniny“ vznikl ve spolupráci s „Cesta poznania“.

Napsat komentář

Registrace