Úpal – tepelný útok na naše tělo

Zdieľaj
0
Kristína Haviarová |

(Zdroj foto: Adobestock.com)

Léto je v plném proudu a my trávíme čím dál více času venku. Někdy úplně nechránění, a to i během rizikových poledních hodin.

Stále častěji jsme upozorňovaní, abychom si dávali pozor na slunce, protože nám hrozí přehřátí a úpal. Někdo možná jen mávne rukou, jde však o život ohrožující stav.

Co je úpal?

Věděli jste, že pobyt na slunci zdaleka není jediná příčina úpalu? Za normálních okolností jsme schopní vyrovnat se s vysokou venkovní teplotou. Pomáhají nám v tom:

  • termoregulační systémy – které roztáhnou cévy v kůži, díky čemu „vracíme“ teplo do venkovního prostředí,
  • potní žlázy – tělo se ochlazuje vylučovaním potu.

Úpal je stav, kdy dochází k přehřátí organismu a termoregulační systémy postupně selhávají. Pot se nemůže odpařovat, protože tělo víc tepla vytváří (přijímá), než odevzdává. Tělesná teplota prudce stoupá, krevní tlak klesá, čímž se zhoršuje prokrvení a okysličení orgánů, včetně mozku.

Někdy stačí pouze pár minut v nevhodném prostředí a termoregulace selhává. Jindy uběhnou i hodiny, než se začneme cítit zle. Pokud včas nezasáhneme, úpal může skončit dokonce i fatálně.

Jak vzniká úpal

Úpal si nejčastěji spojujeme s pobytem na slunci, a to je také pravda. Termoregulace selhává při teplotách nad 35 °C a při vysoké vlhkosti vzduchu. K selhání organismu může lehce dojít také:

  • v uzavřené, nevětrané místnosti,
  • při cestování v horkém autobuse,
  • na masových akcích (koncerty a sportovní události),
  • kvůli nedostatku tekutin,
  • kvůli těsnému a málo vzdušnému oblečení, které zabraňuje odevzdávání tepla z těla,
  • v důsledku zvýšené námahy.
Zdroj foto: Adobestock.com

Kdo je náchylnější na úpal?

Vyšší nebezpečí hrozí malým dětem a starším lidem, protože jejich termoregulační mechanismy nejsou tak účinné, jako u zdravých dospělých. Navíc, nejmladší a nejstarší většinou nedodržují správný pitný režim.

Dále jsou to obézní lidé, kterých tuková vrstva působí jako tepelná izolace (a tedy ještě víc hromadí teplo), lidé s poruchami činnosti štítné žlázy, s onemocněním srdečně-cévního systému, s onemocněním dýchací soustavy, s cukrovkoutěhotné ženy.

Užívání některých léků rovněž zvyšuje pravděpodobnost úpalu, pokud se nacházíte v extrémním prostředí. Patří sem antihistaminika (léky proti alergii), diuretika (léky na úpravu krevního tlaku nebo odvodnění), léky na snížení krevního tlaku a léky na psychické onemocnění.

Příznaky úpalu

Typickým příznakem je vysoká horečka (dokonce i nad 41 °C), sucháčervená pokožka, přičemž postižený se nepotí. Může pociťovat únavu a slabost, závrať, bolesti hlavy, zrychlený dech a tep, pokles krevního tlaku, či nutkání zvracet.

Pokud se nezačne s první pomocí, mohou se postupně přidat stavy zmatenosti, dezorientace, svalové křeče, otok mozku, záchvaty, ztráta vědomí, až smrt.

Úpal versus úžeh

Jak je již výše uvedeno, úpal může vzniknout bez ohledu na to, zda jsme vystaveni slunečnímu záření nebo ne. Trochu odlišný je úžeh, nebo tzv. sluneční úpal, který vzniká jen při intenzivním pobytu na slunci, jehož paprsky dopadají na nechráněnou hlavu, zátylek, či celé tělo.

Úžeh se projevuje podobně, jako úpal, ale dominují příznaky, připomínající zánět mozkových blan – zmatenost, dezorientace, ospalost, neklid a ztuhlost šíje. Navíc vzniká na kůži místy zarudnutí, které může přejít až k puchýřům. Na rozdíl od tepelného úpalu se problémy zpravidla dostaví s časovým zpožděním, nejčastěji v noci (po předcházejícím pobytu na slunci).

Léčba je stejná, jako při úpalu.

Zdroj foto: Adobestock.com

Mohu dostat úpal v soláriu?

Zajímavostí je, že k úpalu se můžete „dopracovat“ také při návštěvě solária. Proto je potřeba si dávat pozor a jen pozvolna zvyšovat délku pobytu.

Pokud přece jen dojde k zrudnutí pokožky, je nutné zkrátit minutáž a dopřát svojí pokožce oddych. Pokud dojde k tvorbě zánětu nebo puchýřů, neodkladně vyhledejte lékaře.

První pomoc

Jakmile zpozorujeme příznaky úpalu, musíme okamžitě zakročit. Postiženého přesuneme do stínu nebo dobře větrané místnosti. Pokud je při vědomí, posadíme ho do polosedu a uvolníme mu oblečení. Pokud je v bezvědomí, uložíme ho do stabilizované polohy.

Jak se do této polohy ukládá, vysvětluje video:

Začneme s ochlazováním – potíráme tělo vlažnou vodou, přikládáme studené obklady, osvěžujeme vlažnou sprchou nebo koupelí. Doporučené jsou také ledové obklady na krk, podpaží a slabiny.

V ochlazování pokračujeme, dokud tělesná teplota neklesne na 38,5 °C. Dále pacienta neochlazujme, protože při nižší teplotě by mohl upadnout do šoku.

Rozhodně není vhodné podávat léky na snižování horečky, protože zvýšená tělesná teplota při úpalu vzniká na jiném principu, než např. u chřipky, angíny nebo nachlazení.

Při slunečném úpalu aplikujte na popálenou pokožku přípravky s obsahem pantenolu. Zabezpečte dostatečný přísun vzduchu (např. pomocí ovívání) a tekutin. Nejvhodnější je voda se solí (čajová lžička soli na 1 litr vody), jemně oslazený čaj s citrónem, či různé sportovní nápoje.

Pokud se příznaky nezmírní do 30 minut nebo postižený vykazuje známky zmatenosti nebo dokonce ztratí vědomí, voláme pohotovost.

Zdroj foto: Adobestock.com

Nejdůležitější je prevence

Mnohem jednodušší než úpal léčit je naučit se mu předcházet. Stačí, když dodržujeme některá jednoduchá opatření – během horka se vyhýbáme slunci mezi 11.15. hodinou, upřednostňujeme klimatizované nebo dobře větrané prostory.

Pokud přece jen musíte vyjít ven, vyhledávejte stín, používejte kvalitní opalovací krém a nezapomínejte na pokrývku hlavy, případně šátek. Zvolte lehký a vzdušný oděv světlých barev. Omezte alkoholickékofeinové nápoje, které zbytečně odvodňují organismus, a naopak, zvyšte příjem čerstvé zeleninyovoce, které poskytnou extra dávku tekutin.

Při extrémním horku jsou vhodné minerálky nebo sportovní nápoje s obsahem elektrolytů (solí), protože úpal může také vzniknout kvůli nedostatku minerálů v organismu. Vyhněte se ale sportovním, respektive energetickým nápojům s obsahem kofeinu a guarany, protože krátkodobě zvyšují odvodnění organismu.

Během horka není vhodná ani extrémní fyzická zátěž. Cvičení raději přesuňte na brzké ranní nebo pozdější večerní hodiny a během zátěže ještě více dbejte na pitný režim.

Úroveň hydratace organismu můžete kontrolovat také sledováním své moči. Pokud se sníží frekvence močení, případně je moč tmavé barvy, je to varovný znak dehydratace – potřebujete zvýšit příjem tekutin.

Pokud už cítíte, že teplo přesáhlo únosnou míru, zkuste vlažnou koupel nebo sprchu, či studený obklad na šíji.

Léto je jedno z nejkrásnějších ročních období a slunce je zdrojem pozitivní energie, zdraví a chuti do života. Rozhodně bychom se mu neměli vyhýbat, ale s rozumem vyhledávat jeho působení. Vyhneme se tak zbytečným komplikacím, které úpal přináší.

Zdroj foto: Adobestock.com

Zdroje: www.nhs.uk, www.webmd.com

Viliam Dobiáš: Úrazy spôsobené teplom. VIA PRACTICA. 2004, 2, s. 110-112

Autor studuje na FaF UK v Bratislavě

Redakčně upravené (jam)

Ilustrační fotografie

Napsat komentář

Registrace