Histaminová intolerance: Co jíst, abych si neublížil?

Zdieľaj
0
Příznaky| Lucia Szkanderová |
histaminová-intolerance-co-jist

Člověk nikdy neměl k dispozici takový pestrý sortiment potravin jako v současnosti.

Paradoxně právě v tomto období hojnosti přibývá lidí, kteří si ze zdravotních důvodů nemohou dopřát všechno.

Vedle různých potravinových alergií a intolerancí na některé potraviny se stále častěji setkáváme s výrazem histaminová intolerance.

Co je to histaminová intolerance?

Histaminová intolerance (HIT) vzniká jako důsledek zvýšeného množství histaminu v těle – histamin se nedostatečně rozkládá, a když se začne hromadit, způsobuje potíže různého charakteru.

Jelikož mnohé potraviny v sobě histamin přirozeně obsahují (nebo podporují jeho uvolňování), jejich konzumace vyvolává u člověka nežádoucí stavy. Nyní si definujeme termín histamin a objasníme jeho funkci v těle.

Co je to histamin?

Histamin vzniká bakteriálním odbouráním aminokyseliny histidin. Je to biogenní amin, což znamená, že je pro život nezbytný. Histidin je syntetizován a skladován v granulích různých buněk, hlavně v mastocytech, v bazofilech, v trombocytech či v některých střevních nervových buňkách (tzv. endogenní histamin – vnitřní histamin). Do těla se dostává prostřednictvím potravin, které jsou bohaté na bílkoviny (tzv. exogenní histamin – vnější histamin).

Jaká je jeho funkce v organismu?

Histamin vykonává několik důležitých funkcí. Spolu s ostatními biogenními aminy, jako serotonin, adrenalin, noradrenalin dopamin, se podílí na přenosu chemických signálů (působením na hladké svalstvo).

Histamin podporuje dělení a rozmnožování buněk, podílí se na běžných ochranných a regulačních reakcích organismu. V oblasti centrálního nervového systému plní funkci hormonu bdělosti. Spolu s adrenalinem podporuje výkonnost, paměť, učení, ale také pohyblivost či příjem potravy. Podílí se na regulaci krvetvorby, zabezpečuje přirozenou obranyschopnost organismu a zprostředkovává přirozenou zánětlivou reakci při infekcích nebo úrazu.

Působení histaminu se nejčastěji zmiňuje při vysvětlování alergické reakce, kdy dochází k jeho zvýšenému uvolňování. Reakce organismu je tehdy nepřiměřená až nebezpečná (tzv. anafylaktický šok).

Za normálních fyziologických podmínek se histamin v těle odbourává kontinuálně a poměrně rychle. Tuto funkci plní enzym diaminooxidáza (DAO), který je produkován enterocyty. Hlavní funkcí enterocytů je vstřebávání látek z tenkého střeva. Diaminooxidáza se vyskytuje v:

  • tenkém střevě,
  • játrech ,
  • ledvinách,
  • bílých krvinkách,
  • během těhotenství (v značném množství) i v placentě.

Z uvedených poznatků vyplývá, že histamin je pro tělo nezbytný, ale jeho nahromadění dokáže nadělat velké problémy.

Histaminová intolerance – jak se projevuje?

  • Rozšiřování cév – s následným zarudnutím pokožky.
  • Pokles krevního tlaku.
  • Migrény a závratě.
  • Zrychlená srdeční frekvence.
  • Poruchy srdečního rytmu .
  • Zvýšená produkce kyseliny chlorovodíkové v žaludku a střevech – bolesti břicha, křeče a průjem.
  • Nadměrné vylučování hlenu z průdušek.
  • Zvýšená tvorba estrogenů v děloze – bolestivá menstruace.

Tyto symptomy se mohou vyskytovat samostatně nebo i více najednou. Každý organismus je jiný, takže příznaky jsou individuální. Některé se projevují výrazněji, jiné méně.

histaminová-intolerance-léky

Zdroj foto: Shutterstock.com

Nejčastější projevy HIT:

  • Kožní projevy: kopřivka, zarudnutí pokožky, otoky sliznic a kůže, svědění po celém těle, opuchlá víčka – zadržování vody.
  • Trávicí projevy: křečovité bolesti břicha, nadýmání, pálení žáhy, nevolnost, průjem, zácpa.
  • Projevy dýchacích cest: kašel, kýchání, častá rýma, podrážděné hrdlo, zahlenění, otoky rtů a jazyka, otok sliznice v nose, potíže s dýcháním (podobné astmatu).
  • Kardiovaskulární projevy: změny krevního tlaku – hlavně snížení, poruchy srdečního rytmu, bušení srdce.
  • Neurologické projevy: závratě, ztráta vědomí, chronická únava, migréna, nespavost, úzkost, deprese, panická porucha, návaly horka a pocení.
  • Gynekologické projevy: bolestivá menstruace, poruchy menstruačního cyklu.

Histaminová intolerance není potravinová alergie

I když mnohé příznaky HIT se velmi podobají alergickým reakcím (což souvisí i s tím, že histamin je hlavním spouštěčem alergické reakce), histaminová intolerance není alergie. Zatímco alergickou reakci vyvolá nepřiměřená reakce organismu na určité činitele (alergeny), při histaminové intoleranci jde o nerovnováhu mezi histaminem a enzymem DAO. Nahromaděný histamin pak způsobuje podobné problémy jako při alergické reakci.

Koho nejčastěji postihuje histaminová intolerance?

Dočasná (přechodná) forma histaminové intolerance dokáže potrápit téměř každého. Například i nadměrné požití alkoholu nebo některých léků (antibiotika, analgetika, antidepresiva …) krátkodobě zablokuje tvorbu DAO. Důvodem snížení aktivity DAO může být i:

  • střevní dysmikrobie (přítomnost patogenních bakterií ve střevě),
  • pooperační stav (pokud šlo o rozsáhlejší zákrok),
  • bakteriální infekce ,
  • krvácení do břicha.

V těchto případech jde o přechodné zvýšení histaminu, ale pokud dané potíže přetrvávají dlouhodoběji, přičemž odborná vyšetření vyloučila potravinovou alergii, celiakii nebo intoleranci na určité potraviny, může jít o chronickou formu histaminové intolerance.

Uvádí se, že chronická forma HIT postihuje asi 2 – 3 % populace, a to hlavně ženy ve středním věku. Aktivita enzymu DAO je geneticky podmíněná – jeho množství je v dětství a mládí obvykle dostatečné, s věkem však jeho aktivita u některých lidí klesá. Právě proto histaminová intolerance postihuje hlavně lidi ve středním věku.

histaminová-intolerance-hodnoty

Zdroj foto: Shutterstock.com

Hodnoty, které potvrdí, zda jde o histaminovou intoleranci

Kvůli různorodosti symptomů a jedinečnosti každého organismu je určení HIT velmi problematické. V první řadě je třeba vyloučit jiná onemocnění, které mají stejné příznaky, jako např. celiakie nebo Crohnova choroba. Rovněž je třeba odlišit alergii či potravinovou intoleranci, ačkoli není vyloučena kombinace HIT + alergie na určité potraviny.

Pacient bude muset absolvovat vyšetření u více odborníků. Potřebné je hlavně laboratorní vyšetření krve. Je zaměřeno na kvantitu a aktivitu diaminooxidázy (DAO):

  • normální hodnoty – nad 10 U / ml – nízká pravděpodobnost HIT,
  • hodnoty mezi 10 U / ml a U / ml – snížení kvantity a aktivity DAO – HIT je pravděpodobná,
  • hodnoty nižší než U / ml – vysoká pravděpodobnost HIT.

Můžete se setkat i s hodnotami v HDU. Při hodnotách nad 80 HDU je diagnóza HIT prakticky vyloučena, v rozmezí 80 až 40 HDU je možná (vyšetření je však nutné po určitém období opakovat), a při hodnotách do 40 je diagnóza HIT velmi pravděpodobná.

Kromě daného vyšetření se zkoumá stav pacienta při vyloučení potravin s vysokým obsahem histaminu, taktéž mu podávají preparát s obsahem DAO. Teprve pak lze definitivně potvrdit diagnózu HIT.

Histaminová intolerance a těhotenství

Jak již bylo zmíněno, enzym DAO se během těhotenství tvoří i v placentě a jeho aktivita enormně stoupá. Jde o ochranný mechanismus, aby se plod uchránil před nežádoucím vlivem histaminu.

Z tohoto důvodu bývá výskyt histaminové intolerance v těhotenství vzácný. Může se například stát, že u ženy, která předtím trpěla histaminovou intolerancí, se příznaky přestanou projevovat právě v těhotenství.

Léčba histaminové intolerance – léky, dieta a vitamíny

Aby se člověk zbavil potíží, které mu histaminová intolerance způsobuje, musí dodržovat dietu a vyloučit určité potraviny. Z farmakoterapie se používají preparáty s obsahem enzymu diaminooxidáza (užívají se před jídlem). Podle některých experimentálních prací snížení tvorby histaminu a urychlení jeho rozkladu podporují vysoké dávky vitamínu C. Vitamin B6 zas může zvyšovat aktivitu DAO ve střevě.

Jak se musí změnit mé stravovací návyky?

Budete muset dodržovat bezhistaminovou dietu, aby pokleslo množství histaminu a organismus se dostal do rovnováhy. Člověk si dává pozor na potraviny s vysokým obsahem histaminu, ale i na ty, které působí jako uvolňovače nebo blokátory DAO: alkohol, černý čaj, zelený čaj, energetické nápoje.

histaminová-intolerance-zakázané-potraviny

Zdroj foto: Shutterstock.com

Zakázané potraviny:

  • Mléko a mléčné výrobky: kyselé mléko, acidofilní a kefírové mléko, zakysaná smetana, žinčice, podmáslí, jogurty, zrající sýry (jako ementál, parmezán, rokfór, camembert).
  • Maso a jiné živočišné produkty: ryby a mořští živočichové (které prošly zmrazením a konzervováním), uzeniny, jako salám, párky, šunka, klobásy.
  • Zelenina a luštěniny: rajčata (a výrobky z rajčat, např. kečup), kysané zelí (i jiná kvašená zelenina), červené fazole, sója, cizrna.
  • Ovoce: jahody, ananas, většina citrusů.
  • Pečivo: bílá mouka, kvasnicový chléb, komerčně vyráběné koláče a zákusky.
  • Tuky a oleje: margarín, tuky a oleje s obsahem barviv a konzervačních látek.
  • Bylinky a koření: skořice, hřebíček, chilli koření, kari koření, pálivá paprika, anýz, hořčice.
  • Sladkosti: čokoláda, kakao, ořechy.
  • Alkoholické nápoje: červené víno, sekt a kvasinkové pivo.
  • Nealkoholické nápoje: energetické nápoje, kola, ochucené barvené nápoje, zelený čaj, černý čaj.
  • Ostatní: kvasné octy, komerčně vyráběné omáčky, dresinky, pomazánky, kvasnice, nakládané a konzervované potraviny, aditiva v potravinách (jako siřičitany, glutaman, dusičnany, benzoany, potravinová barviva).
histaminová-intolerance-povolené-potraviny

Zdroj foto: Shutterstock.com

Povolené potraviny:

  • Mléko a mléčné výrobky: obyčejné mléko, smetana (na vaření, na šlehání), čerstvý sýr (jako riccota, cottage, mascarpone, mozzarella, tvaroh, parenice neuzená).
  • Maso a jiné živočišné produkty: čerstvá vejce, červené maso, drůbež a ryby = jedině čerstvé.
  • Zelenina: hlávkový salát, květák, brokolice, čekanka, okurka, mrkev, celer, česnek, cibule, chřest, ředkvička, červená řepa, zelí, kapusta, kukuřice, paprika, pórek, cuketa, salátová okurka, zelená fazolka, houby.
  • Ovoce: jablka, hrušky, banán, meloun, hrozny, mango, fíky, reveň, broskve, ostružiny, borůvky, rybíz.
  • Pečivo: chléb bez kvasnic – irský chléb.
  • Tuky a oleje: čisté máslo, čistý rostlinný olej, vepřové sádlo.
  • Bylinky a koření: pažitka, petrželka, bazalka, šalvěj, kurkuma.
  • Sladkosti: cukr, med, javorový sirup, melasa, domácí koláče, neochucené cereálie, ovesné vločky.
  • Nealkoholické nápoje: voda, přírodní nesycená minerální voda, přírodní ovocné a zeleninové šťávy z povolených surovin.
  • Alkoholické nápoje: jedině vodka, gin, bílý rum = v malém množství.

Podotýkáme, že uvedený seznam je pouze informativní. Snášenlivost potravin je velmi individuální, takže člověk si to musí vyzkoušet sám na sobě. Na základě toho si vytvoří vlastní seznam a konzultuje jej s lékařem.

Pár dobrých rad:

  1.  Upřednostňujte čerstvé potraviny.
  2.  Stravu si připravujte hlavně doma.
  3.  Potraviny nenechávejte dlouho mimo chladničku.
  4.  Vyhýbejte se konzervantům a hotovým potravinám.
  5.  Nejezte potraviny, které v procesu zrání a skladování podléhají biochemickým a mikrobiálním změnám.

Zdroje:

Hrubiško, M .: histaminu intolerance, známá neznámá. 2016

https://www.imunovital.sk/odborne-clanky/histaminova-intolerancia-znama-neznama

https://alergoimun.sk/histaminova-intolerancia-1-cast/

https://www.alphamedical.sk/casopis-invitro/histaminova-intolerancia

http://www.solen.sk/pdf/d62980fe4ce2836711fb683c1fc18348.pdf

https://www.laboratornadiagnostika.sk/subor/ca07e948dfac03fcc810d8c9a627f0837b2f311b/diaminooxidaza

https://histaminovaintolerancia.sk/ 

Napsat komentář

Registrace